a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a

Nové trendy na pracovnom trhu

Už dlhodobejšie sa pri svojej práci konzultanta stretávam u klientov s tým, že “ľudia nie sú”. Pri niektorých pozíciách sa dokonca úplne zastavil záujem zo strany kandidátov. Nevedia, čo s tým. Donedávna bolo veľkou konkurenčnou výhodou mať v oblasti výberov funkčnú technológiu. Naši klienti si boli vedomí toho, že ak najímajú nových členov tímu, v prvom rade od nich chcú, aby dokázali podávať výkon, aby boli tímovými hráčmi, aby boli lojálni, nemali problém nasledovať firemné smernice a pracovalť v súlade s firemnými účelmi a cieľmi. Jednoducho nájsť tých “správnych”. Vedeli totiž, že ak takých nájdu, budú schopní expandovať. Takýto prístup je stále správny, ale dnes, však bohužiaľ, už nepostačujúci. Čo keď množstvo kandidátov, ktorí prejavia o zverejnenú prácu záujem, výrazne klesá alebo sa úplne zastaví? Čo s tým? Podľahnete panike a opäť začnete s výberom robiť kompromisy a výrazne zľavovať zo svojich nárokov a očakávaní? 

Všetci sme si vedomí toho, že posledné roky sa výrazne mení situácia na trhu práce. Okrem iného v súčasnosti čelíme  dokonca historicky najnižšej nezamestnanosti, akú sme kedy mali. Je však nízka nezamestnanosť tým pravým dôvodom, prečo je výber zamestnancov zrazu taký náročný? Nemám pre vás dobrú správu. Nie, nie je. Nízka nezamestnanosť nie je tým pravým dôvodom. Niečo ste museli dlhodobo zanedbávať. Dlhodobejšie prieskumy totiž ukazujú, že skutočným problémom už prestalo byť vedieť nájsť tých správnych ľudí. Z marketingového hľadiska je to dokonca lož. Budeme sa musieť začať na celý výber zamestnancov pozerať z úplne odlišného hľadiska. Všetkých zamestnávateľov čaká v budúcnosti veľká výzva. Tou výzvou bude schopnosť pritiahnuť  nových pracovníkov.  

Ak chceme predať naše služby alebo tovar a nemáme monopol, čelíme veľkej konkurencii. Musíme ju teda veľmi dobre poznať. A zároveň sa musíme vžiť do potrieb naších klientov. Prečo takéto marketingové hľadisko nemáme v personálnej oblasti? Veď  žijeme v úžasne konkurenčnom prostredí. Ďaleko väčšom ako v biznise. Nie sú to len priami konkurenti ako zamestnávatelia, ale v skutočnosti celý pracovný trh. To sú tisíce firiem. A pridajte k tomu aj “head hunterov”. Čo tak vcítiť sa konečne aj do postavenia tých, čo pracovnú príležitosť hľadajú? Stále chceme dobrých a schopných ľuďí. Vidíte teda, aký široký výber majú? Už dávno aj na Slovensku skončili časy, kedy bol každý rád, že nejakú prácu zohnal. Bolo mu povedané, čo má robiť, a keď to robil, tak dostal svoju mzdu. Garde sa obrátilo. A keďže čelíme aj nízkej nezamestnanosti, znamená to navyše, že väčšina ľudí v produktívnom veku už niekde pracuje. Oni teda aktívne prácu nehľadajú. Je však vysoko pravdepodobné, že mnohí z nich hľadajú INÚ prácu. A tí schopní budú ako kandidáti hodnotiť vašu firmu. Budú mať svoje vlastné špecifické kritériá. Už to nie je hra o vašich očakávaniach, ale o ich. Je najvyšší čas začať spoznávať svoju cieľovú skupinu a dôvody, prečo sa niekto rozhoduje, či neopustí svoje terajšie zamestnanie a pôjde do nového. Väčšina firiem začína strácať čoraz viac ľudí. Lojalita a zaviazanosť k firme klesajú. Mnohí sa pozerajú po novej práci. V biznise na to, aby ste expandovali, potrebujete nových zákazníkov. V skutočnosti ich nezískavate, ale “kradnete”. Niekto ich z nejakého dôvodu stratil. A presne to isté platí, aj keď chcete dostať na palubu nových ľudí. Všimli ste si, že nestrácate tých najmenej schopných? Pokiaľ ich platíte, zostávajú. A opäť tu máme marketingové hľadisko. Čo sa od nás bude vyžadovať, aby sme “ukradli” nejaký talent?” Ak chcete mať v tomto smere konkurenčnú výhodu, je najvyšší čas porozumieť tomu, čo ľudia hľadajú. A ak to máte, začnite to propagovať. Musíte však venovať oveľa viac pozornosti vlastnej personálnej stratégii a budovaní “značky”  zamestnávateľa.  Ak sa o tejto téme chcete dozvedieť viac, v marci pripravujeme nový 1 dňový seminár.

PhDr. Anna Matúsová