a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a

Najímanie by sme mohli prirovnať k predaju

Produkcia takmer žiadna, nespokojnosť zo strany ostatných zamestnancov, kvôli nemu prišla aj nečakaná výpoveď jedného z najlojálnejších a odborne najkompetentnejších členov tímu. Náklady na spomínaného „obchodníka”, ktorého mu vybrala nemenovaná renomovaná personálna agentúra a ktorý vo firme pobudol pol roka, boli enormne vysoké. Pán kandidát si jednoducho už na prijímacom pohovore vypýtal veľmi vysoký fixný plat, nové auto. Urobil však skvelý dojem, tak prečo ho neprijať. Pomerne častý scenár. Nájsť skvelého a dobrého obchodníka je stále väčšia výzva. O to viac, že väčšinou je potrebné nájsť ho veľmi rýchlo, najlepšie hneď. Mnoho majiteľov firiem je už unavených a otrávených z najímania nesprávnych ľudí, čo potom vedie k tomu, že celkovo sa neradi zaoberajú myšlienkou prijímania nových ľudí. To je aj dôvod, prečo firmy nerastú. 

Zväčša je „deálom” obchodníka, obrazne povedané, pretekársky kôň. A pokiaľ možno, ten najlepší na trhu. Takže väčšina manažérov alebo majiteľov firiem hľadá len takéto kone. Môžeme ich prirovnať k tzv. „ťahúňom” (v angl. „performers”), ako mi ich slangovo voláme. Ale tí tvoria nanajvýš 20 % potenciálu na trhu práce. Faktom je, že somára nemožno zmeniť na pretekárskeho koňa. Ale niekedy, keď žijete v horách, sa Vám somár hodí viac ako arabský plnokrvník. Je možné, že potrebujete práve tie silné, húževnaté somáriky, možno aj trochu tvrdohlavé, ktoré však vedia urobiť prácu aj v ťažkých podmienkach. Neexistujú úplne ideálni obchodníci či zamestnanci. Skutočná šanca, že nájdete takého pretekárskeho koňa, ktorý sa hodí do vášho tímu a na danú pracovnú pozíciu, je v najlepšom prípade 1 ku 20. To znamená, že si musíte preveriť minimálne 20 kandidátov, a takto zvyšujete šancu, že z nich možno vyberiete jedného - toho správneho. Trh sa za posledné roky dramaticky zmenil. Časy, kedy boli ľudia vďační, že ste ich vôbec prijali, sú dávno preč. Dnes ste šťastní, že vôbec niekto pre vás bude pracovať. Bohužiaľ, v oblasti najímania máte strašne veľa konkurentov. A najmä, ak chcete prijať obchodníkov. 

Pri výbere nových zamestnancov, a teda aj obchodníkov, by sme mali byť minimálne tak tvoriví ako v predaji a marketingu. Výber zamestnancov si vyžaduje rovnaký talent. Koľko energie, finančných prostriedkov, iniciatívy a kreativity vynaložíme na to, aby sme mohli u zákazníkov uspieť. A keď potrebujeme najať nového obchodníka, tak je to obyčajne iba nutná povinnosť niekde umiestniť inzerát a čakať. Alebo si najať nejakú personálnu agentúru. Je potrebné v prvom rade zmeniť HĽADISKO. Váš problém nie je ani tak NÁJSŤ správneho obchodníka, Váš problém je PRITIAHNUŤ ho, aby prišiel k vám a nie k niekomu inému. Robíte skrátka OBCHOD. Dobrí, schopní a produktívni obchodníci majú veľa možností. Vedia, aká je ich hodnota na trhu práce. Súčasťou vášho finančného rozpočtu by malo byť aj investovanie peňazí do zatraktívnenia, zrýchlenia a zefektívnenia celého výberového procesu. Tak, ako to robíte v oblasti PR, marketingu a predaja. Dnes už aj v oblasti výberov existujú moderné a efektívne nástroje, ktoré môžete samostatne používať. 

Žijeme v dobe internetu a sociálnych sietí. Pracovné inzeráty v tlačových médiách sú skôr raritou. Na pracovný portál zadáte inzerát, že hľadáte napríklad obchodníka a pár ľudí sa naozaj prihlási. A teraz sa začína hra o čas. 

Buďte si vedomí, že tí najschopnejší obchodníci sú zväčša niekde zamestnaní. Venujú sa svojim klientom a robia obchody. Produkujú a sú rýchli. A ak sa aj z nejakého dôvodu rozhodli zmeniť zamestnávateľa (buď im skončila ich „hra” a hľadajú si novú výzvu, alebo sú frustrovaní neschopnosťou manažmentu, alebo vedenia firiem), zväčša po odchode rýchlo dostávajú ponuky alebo sú veľmi rýchli aj v samostatnom hľadaní novej výzvy. Nezvyknú čakať, kým sa im niekto, kto ponúka prácu, ozve až o 2 - 3 týždne po uverejnení inzerátu. Kto je ochotný čakať na svoju „prácu snov”? Zväčša ten neproduktívny obchodník, ktorý sa tak veľmi potrebuje zas niekde zašiť a vyriešiť si tak svoj súčasný problém. 

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, že na trhu práce máte obchodníkov, ktorí hľadajú prácu (t.z. nemajú prácu) alebo tam máte obchodníkov, ktorí „ponúkajú” prácu (t.z. pracujú) - hľadajú príležitosť. Tí sú aktívnejší. Určite by ste dali prednosť obchodníkom z druhej skupiny. Avšak v tom prípade musíte byť dobrý v prezentácii - PR - svojej firmy, aby ste porazili konkurenciu. Na trhu práce musíte byť jednoducho dobrí a RÝCHLI. 

Čo teda hľadajú schopní ľudia, ktorí sú ochotní prácu zmeniť? Hľadajú a posudzujú 4 faktory: 

•Charakter práce

•Faktor výmeny

•Pracovné prostredie

•Výzva/budúcnosť

S prvým faktorom veľa neurobíte, ten je daný, ale s ostatnými možno pracovať. 

Veľa skvelých a produktívnych obchodníkov „rieši” svoj druhý faktor. Cítia sa byť nedocenení - mimo výmenu, pretože viac odovzdávajú, ako sa im vracia späť (dosahovaná produkcia a ochota prispievať voči odmene, benefitom či pozornosti zo strany zamestnávateľa). 

Ale u väčšiny „ťahúňov”, ktorí hľadajú novú prácu, zohráva najväčší význam 3. a 4. faktor. A práve na tom by ste mohli postaviť svoju STRATÉGIU. Dobré pracovné prostredie, to nemusí byť len luxus. Je to aj usporiadanie vecí. Napríklad zdĺhavý výberový proces môže ľahko odradiť. Je to prvý signál pre kandidáta, pretože aj ON sa rozhoduje, nielen VY. Dokonca mnohí zamestnávatelia nemajú ani toľko slušnosti, aby od samého začiatku komunikovali so všetkými kandidátmi. Kandidáti sú totiž prieberčiví, pretože majú na výber. Štatisticky je dokázané, že najčastejšie sa kandidáti rozhodujú na základe 3. kritéria. A nakoniec, ak váš biznis - inzerovaná pracovná pozícia, v sebe neobsahuje výzvu, ak sa nepozeráte do budúcnosti s určitou dávkou „agresivity”, máte problém. Ak to nepropagujete, tak stratíte obrovské množstvo potenciálnych kandidátov.