a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a

Ľudia na trhu práce nie sú!

V poslednom  období pozorujeme, že mnohí zamestnávatelia  si na túto myšlienku už tak zvykli, že ju prijali ako všeobecný fakt. Ako napríklad to, že slnko vychádza každý deň. My sme ale presvedčení, že všetko súvisí len s uhlom pohľadu. Ak budeme iba sedieť a bedákať, že dobrí ľudia sa už minuli, bude to naša všeobecná pravda a existuje iba malá pravdepodobnosť, že sa k nám niekto skutočne produktívny prihlási. 

Ak si však prestavíme myslenie a začneme sa na to pozerať inak, máme šancu, ako aj v súčasnej prekvitajúcej ekonomike s historicky najnižšou nezamestnanosťou nájsť výborných pracovníkov. Ako si s tým teda poradiť? 

  1. Píšte inzerát, ktorý bude iný. Inzerát, ktorý bude popisovať danú pozíciu pravdivo a realisticky. V závislosti od charakteru firmy do neho pokojne môžete pridať niečo vtipné (veršík, rým). Ak ste serióznejšia firma, môžete to poňať klasickou formou, ale vždy do ponuky práce dajte výzvu. Zareagujú na ňu tí, ktorí sa jej nebudú báť, tí pre ktorých sú výzvy na to, aby sa dosahovali. Napríklad inzerát na Key account managera by mohol vyzerať takto: Výkon tejto pozície je náročný, nakoľko sa jedná o novovytvorenú pozíciu, preto si vyžaduje kandidátov, ktorí už v predchádzajúcej  pracovnej činnosti dosiahli preukázateľné výsledky. Veľkou výhodou sú skúsenosti s obchodnými sieťami alebo skúsenosti z pohľadu nákupcu. Jedná sa o rôznorodú prácu, ktorá je postavaná hlavne na budovaní dobrých vzťahov s kľúčovými zákazníkmi. Na druhej strane však poskytuje slobodu organizovania času a stretávanie sa so zaujímavými ľuďmi. Je vhodná  pre tých, ktorí sa chcú presadiť a zvládať výzvy, ktoré ich môžu posunúť vpred kariérne aj osobnostne, nakoľko nový KAM bude kľúčovým “hráčom” firmy. V neposlednom rade stojí za zmienku (v prípade výsledkov) aj dobré finančné ohodnotenie.
  2. Vždy sa pýtajte na výsledky, ktoré osoba v minulosti dosiahla. Nenechajte sa oklamať výborným výzorom a nacvičeným prejavom. Zisťujte konkrétne veci (pri obchodníkovi plnenie plánu, pri asistentke čo sa jej podarilo konkrétne zlepšiť za obdobie jej pôsobenia, na čo je hrdá, aké výsledky za sebou zanechala). A následne si to preverte referenciou, najlepšie u priameho nadriadeného. Ak sa bude kandidát/ka krútiť a vyhovárať sa, že už tam tie osoby nepracujú a podobne, už aj to je indikátor. Nie príliš pozitívny.
  3. Ďalšou vecou, ktorou eliminujete stratu kvalitných ľudí v tíme je to, že nebudete vo firme tolerovať neprodukciu a tých, ktorí robia iba problémy. Možno sa Vám na začiatku môže zdať, že sa firma zrúti, ak takéhoto pracovníka prepustíte. Ale zo skúseností klientov (aj vlastnej) vieme, že to bude presne naopak. Zlepšia sa vzťahy aj nálada vo firme a tento “problém” sa vždy sám, skôr či neskôr, vyrieši. Dobrá produkcia k sebe automaticky “pritiahne” kandidátov, ktorí budú mať na veci rovnaký pohľad.
  4. Pracujte na PR (Public relations) firmy. Je veľmi dôležité, ako Vás verejnosť vníma. Nezamieňajte si marketing s PR. Drahé kampane a bilbordy Vám nepomôžu, ak nemáte dobré vzťahy s verejnosťou.  Takisto je to overené praxou. A nezabúdajte na to, že každá spoločnosť ma týchto verejností hneď niekoľko. Aký je teda rozdiel? Marketing je to, čo my sami o sebe tvrdíme (máme najkvalitnejšie výrobky na trhu). PR je postavené na tom, čo o nás hovoria druhí (rozhovor v časopise o tom, ako naša firma expandovala, firemná akcia pre zamestnancov a ich rodiny). Samozrejme, ak ste menšia spoločnosť, nemôžete sa rovnať nadnárodným gigantom. Ani platom, ani benefitmi. Ale verte, že sa nájde veľa takých, ktorí budú radšej pracovať pre menšiu rodinnú firmu, ktorá má dobrý účel, atmosféru a poslanie, ako vypĺňať tabuľky v Exceli a chodiť na pravidelné meetingy v obleku. Budujte značku, dajte do pozornosti to, načo ste hrdí. Pokojne aj v inzeráte. Pozitívne PR je aj to, keď dodáte kvalitný výrobok klientovi. Ak sa Vám podarí výrobok dodať v skoršom termíne a bez následnej reklamácie, ešte lepšie! Je to efektívne a lacné. Budujete si konkurenčnú výhodu. Ďalšia vec je interné PR - ktoré súvisí s Vašimi súčasnými zamestnancami. Starajte sa o nich, zaujímajte sa o ich potreby, o to, či sú vo Vašej firme spokojní, PREČO sú v nej spokojní, čo by chceli zlepšiť. Ak ste menšia firma môžete to urobiť prostredníctvom rozhovoru s jednotlivcami, ak Vás už pracuje vo firme niekoľko desiatok, je lepšie urobiť to formou dotazníkov. Čo je dôležité - spätná väzba. Aby zamestnanci videli, že Vás to naozaj zaujíma a že čas, ktorí tomu venovali nebol zbytočný. 

To je iba zopár tipov. To najdôležitejšie je na Vás - zmeniť hľadisko, uhol pohľadu a videť šance a príležitosti. 

Veľa šťastia !